FAMI.03.01-IZ.00-0001/24 Organizowanie powrotów przymusowych oraz powrotów dobrowolnych
W ramach projektu zaplanowano działania, których rezultatem będzie:
- udzielone wsparcie działań powrotowych poprzez identyfikację obywateli państw trzecich, wydanie dokumentów podróży, organizację podróży,
- zapewniona obywatelom państw trzecich opieka medyczna, psychologiczna i językowa oraz udzielone wsparcie materialne, zakwaterowanie oraz wyżywienie, jak również doradztwo i pomoc reintegracyjna,
- doposażenie pomieszczeń w sprzęt i urządzenia, podnoszące standard istniejącej infrastruktury służącej zakwaterowaniu, przyjmowaniu lub zatrzymywaniu cudzoziemców,
- rozbudowana i zmodernizowana istniejąca infrastruktura SG służąca przyjmowaniu, pobytowi (strzeżone ośrodki SG) lub detencji obywateli państw trzecich,
- wybudowane i wyposażone obiekty służące wzmocnieniu zdolności SG w kluczowych aglomeracjach miejskich w zakresie zwalczania nielegalnej migracji,
- rozbudowana i udoskonalona baza szkoleniowa SG przeznaczona do prowadzenia szkoleń rozwijających kwalifikacje przedstawicieli SG oraz służb Państw Członkowskich i Państw Trzecich.
Grupa docelowa projektu to:
- obywatele państw trzecich, którzy nie spełniają bądź przestali spełniać warunki wjazdu i pobytu
na terytorium państwa członkowskiego UE i wobec których wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie zobowiązania cudzoziemca do powrotu na podstawie art. 302 ust. 1 ustawy z dnia
12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach i którzy otrzymali decyzję o zobowiązaniu do powrotu, - obywatele państw trzecich nielegalnie przebywający na terytorium Państwa Członkowskiego UE,
tj. terytorium RP i którzy na podstawie dwustronnych umów lub porozumień zostaną przekazani
do innego Państwa Członkowskiego UE na podstawie art. 303a ustawy o cudzoziemcach, - obywatele państw trzecich, którzy nie otrzymali jeszcze ostatecznej decyzji odmownej w sprawie swojego wniosku o zezwolenie na pobyt czasowy, legalny pobyt lub przyznanie ochrony międzynarodowej w państwie członkowskim i którzy mogą zdecydować się na dobrowolny powrót
(z zastrzeżeniem art. 334 Ustawy o cudzoziemcach, tj. cudzoziemiec musi posiadać decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o odmowie nadania statusu uchodźcy lub umorzeniu postepowania o ochronie międzynarodowej. Jeżeli otrzyma taką decyzję może ubiegać się o pomoc w dobrowolnym powrocie).
Cele projektu:
- zapewnianie jednolitego stosowania dorobku prawnego Unii i priorytetów politycznych dotyczących infrastruktury, procedur i usług,
- wspieranie zintegrowanego i skoordynowanego podejścia do zarządzania powrotami na poziomie Unii i państw członkowskich, do rozwijania zdolności w zakresie skutecznych, godnych
i zrównoważonych powrotów oraz ograniczenia czynników zachęcających do migracji nieuregulowanej, - wspieranie wspomaganych dobrowolnych powrotów, poszukiwania rodzin i reintegracji, przy jednoczesnym poszanowaniu najlepszego interesu dziecka.
Wartość projektu: 186 445 007,00 PLN (w tym FAMI: 139 833 755,25 PLN)
FAMI.03.01-IZ.00-0002/24 Wzmocnienie współpracy z Państwami Trzecimi w zakresie identyfikacji i powrotów
W ramach projektu przewidziana jest organizacja działań dla służb migracyjnych i granicznych Państw Trzecich oraz Państw Członkowskich UE, których głównym celem będzie wzmacnianie współpracy
w zakresie przeciwdziałania nieuregulowanej migracji w ramach wsparcia działań powrotowych. Przyczynianie się do skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi wpłynie pozytywnie na proces wdrażania, wzmacniania i rozwijania wspólnej polityki powrotowej i wspólnej polityki migracyjnej zgodnie z odpowiednim unijnym dorobkiem prawnym. Przeprowadzenie działań dla służb migracyjnych i granicznych Państw Trzecich oraz Państw Członkowskich Unii Europejskiej da możliwość wzmocnienia zdolności potencjału służb w zakresie zarządzania migracjami oraz przyczyni się do utrzymywania wysokiego poziomu współdziałania poprzez sprawne i efektywne funkcjonowanie państwa w ramach zapewnienia bezpieczeństwa migracyjnego, zintegrowanego zarządzania granicą państwową RP, skutecznego zarządzania migracją oraz koordynacji prowadzenia spraw międzynarodowych. Przedsięwzięcia organizowane dla przedstawicieli Państw Trzecich i Państw Członkowskich Unii Europejskiej będą istotnym czynnikiem mającym wpływ na szeroko pojęte wzmocnienie zdolności potencjału służby migracyjnej i granicznej w zakresie zarządzania migracjami.
Grupą docelową projektu są obywatele Państw Trzecich znajdujący się w państwie członkowskim UE, którzy nie spełniają warunków lub przestali spełniać warunki wjazdu do państwa członkowskiego lub pobytu w tym państwie, w tym obywatele Państw Trzecich, których termin wydalenia został przesunięty zgodnie z art. 9 i art. 14 ust. 1 dyrektywy 2008/115/WE.
Cele projektu:
- Wspieranie współpracy między odpowiednimi instytucjami zarządzającymi migracją nieuregulowaną Państw Trzecich, a właściwymi polskimi instytucjami w zakresie powrotów. Przedsięwzięcia będą miały na celu wzmacnianie zdolności tych państw do przeprowadzania powrotów cudzoziemców do kraju pochodzenia, bądź posiadanego prawa stałego pobytu.
- Współpraca z Państwami Trzecimi, która opierać się będzie o działania prowadzone przez Europejskich Oficerów Łącznikowych do Spraw Powrotów (EURLO) na rzecz Państw Członkowskich Unii Europejskiej. W działania te zaangażowanych jest dwóch funkcjonariuszy Straży Granicznej oddelegowanych do pełnienia służby poza granicami kraju, tj. w Wietnamie oraz w Uzbekistanie (jednoczesny mandat w Tadżykistanie i Kirgistanie). Straż Graniczna ma w planach wprowadzenia Europejskiego Oficera Łącznikowego do Spraw Powrotów w Indiach oraz w Turcji.
- Wymiana doświadczeń oraz utrzymywanie wysokiego poziomu współdziałania w przypadku działań prowadzonych z Państwami Członkowskimi UE, które pozwoli na wzajemne wykorzystanie doświadczeń w zakresie polityki powrotowej realizowanej wobec cudzoziemców.
- Działania w zakresie identyfikacji nieudokumentowanych cudzoziemców, w ramach wizyt ekspertów do spraw potwierdzania tożsamości oraz wywiadów konsularnych, które będą pomocne szczególnie w sytuacjach trudnych, kiedy niezbędny jest wywiad z osobą zatrzymaną celem ustalenia rzeczywistego kraju pochodzenia cudzoziemca.
Rezultatem realizacji działań będzie:
- Zainicjowanie podpisania nowych umów o readmisji pomiędzy Unią Europejską, a Państwami Trzecimi oraz wymiana doświadczeń w zakresie umów już podpisanych.
- Zawarcie z Państwami Trzecimi bilateralnych porozumień o współpracy w zakresie powrotów oraz podpisanie protokołów wykonawczych do zawartych umów o readmisji.
- Identyfikacja tożsamości cudzoziemców oraz uzyskiwanie dokumentów podróży na powrót do kraju pochodzenia.
- Przeszkolenie osób ze służb migracyjnych oraz granicznych w zakresie skutecznego zarządzania migracjami.
Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 7 000 000,00 PLN (w tym FAMI: 5 250 000,00 PLN).
FAMI.03.01-IZ.00-0003/24 Wzmocnienie kompetencji i kwalifikacji Straży Granicznej w obszarze powrotów
W ramach projektu Wzmocnienie kompetencji i kwalifikacji Straży Granicznej w obszarze powrotów zaplanowano przeszkolenie ok. 2 295 osób zaangażowanych w operacje powrotowe.
Działania szkoleniowe ukierunkowane na procedurę powrotową, mają na celu:
- podniesienie profesjonalizmu personelu pracującego z cudzoziemcami,
- usprawnienie i skrócenie prowadzonych postępowań administracyjnych realizowanych w stosunku do cudzoziemców,
- przeprowadzenie sprawnej identyfikacji osób należących do grup szczególnie wrażliwych i zastosowanie odpowiednich algorytmów postępowania z tą kategorią osób,
- rozwój kompetencji międzykulturowych w zakresie komunikacji z cudzoziemcami,
- rozwój umiejętności w zakresie rozwiązywania konfliktów międzykulturowych, kształtowanie postaw tolerancji wobec przedstawicieli odmiennych kultur.
- podniesienie poziomu znajomości języków obcych, którymi posługuje się znaczna liczba cudzoziemców przekraczających zewnętrzną granicę UE.
Beneficjentami końcowymi projektu są:
- Pracownicy i funkcjonariusze Straży Granicznej,
- Pracownicy innych instytucji zaangażowanych w działania związane z problematyka powrotową.
Celem projektu jest rozwijanie profesjonalnych kompetencji i kwalifikacji funkcjonariuszy, pracowników cywilnych Straży Granicznej oraz personelu innych podmiotów zaangażowanych w operacje powrotowe
w zakresie przygotowania i prowadzenia operacji powrotowych, zarządzania procedurami i ich wdrażania.
W efekcie działań projektowych otrzymamy :
- podniesienie jakości prowadzonych postępowań administracyjnych skutkujących organizacją powrotu cudzoziemca,
- podniesienie jakości obsługi cudzoziemców oczekujących na realizację decyzji o zobowiązaniu do powrotu oraz przygotowywanych działań powrotowych.
Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 3 700 000,00 PLN (w tym FAMI: 2 775 000,00 PLN)