29 maja w sali konferencyjnej Powiatowego Urzędu Pracy w Rudzie Śląskiej funkcjonariusze Śląskiego Oddziału Straży Granicznej wspólnie z przedstawicielem Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzili bezpłatne szkolenie dla pracodawców z woj. śląskiego. Zorganizowane z inicjatywy Straży Granicznej szkolenie skierowane było do pracodawców zatrudniających lub mających zamiar zatrudnić cudzoziemców. Tematem przewodnim było zatrudnianie zagranicznych pracowników na podstawie oświadczeń o zamiarze powierzenia wykonywania pracy, czyli na podstawie przepisów zwalniających obywateli niektórych państw (Ukrainy, Rosji, Białorusi, Mołdowy i Gruzji) z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę w Polsce. Podczas prawie dwugodzinnego szkolenia, w którym uczestniczyło 22 pracodawców, omówione zostały przepisy regulujące zasady zatrudniania cudzoziemców, ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Na przykładzie wyników kontroli prowadzonych przez Straż Graniczną i Państwową Inspekcję Pracy, prowadzący szkolenie omówili też najczęściej popełniane przez pracodawców błędy przy zatrudnianiu cudzoziemców oraz odpowiadali na zadawane licznie pytania.Szkolenie w Rudzie Śląskiej spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony pracodawców, dlatego Śląski Odział Straży planuje przeprowadzenie kolejnych tego rodzaju przedsięwzięć, które jako element działań profilaktycznych przyczynią się do ograniczenia przypadków naruszania przepisów przy zatrudnianiu cudzoziemców.